Tot slot
Opdracht 1
Je sluit het blok af met een keuze-opdracht in groepjes.
-
A Een kwartet
-
B Een determineertabel voor de klas
A Een kwartet
Jullie gaan samen een kwartetspel maken dat bestaat uit 36 kaarten. Elke vier kaarten hebben één onderwerp. Maak hierbij eventueel gebruik van de tips in de gereedschapskist.
Maak de volgende indeling van het kwartet.
- De 4 rijken
- Ongewervelden > eencelligen, stekelhuidigen, holtedieren, sponzen
- 4 voorbeelden van (verschillende) weekdieren
- 4 klassen van geleedpotigen
- 4 klassen van gewervelden
- 4 voorbeelden van de klasse gewervelden die je nog niet hebt gebruikt
- Kwartetkaartjes in verschillende kleuren van stevig papier.
- Gebruik eventueel een sjabloon van je docent om de kaartjes te maken.
- Verdeel de onderwerpen.
- Spreek af wie welke kleur kaartjes gebruikt.
- Zoek geschikte plaatjes en sla deze op een overzichtelijke manier op op je computer, tablet of ander device.
- Print de plaatjes en print of schrijf de teksten.
- Test jullie eigen spel.
- En veel plezier met de kwartetten van de andere groepen!
Beoordeling
Overleg met je docent waar de opdracht op wordt beoordeeld.
In de Gereedschapskist is beschreven hoe de opdracht beoordeeld kan worden. Daarnaast kan gelet worden op:
Bij de beoordeling kan ook worden gelet op de volgende kenmerken:
- Biologische juistheid
- Samenwerking
B Determineertabel
Je kent vast het spelletje ‘Wie ben ik?’. Een determineertabel werkt net zo.
Wat ga je doen?
- Bedenk vragen die je kunt stellen aan je klasgenoten om achter kenmerken te komen. Met de vragen moet de je groep in steeds kleinere groepen kunnen indelen.
Voorbeelden van kenmerken: oogkleur, lengte en sterrenbeeld. Maar je zou ook kunnen vragen naar hun hobby’s, kwaliteiten en talenten.
Bedenk goed welke kenmerken geschikt zijn en welke ongeschikt. Met welke vragen kun je een grote groep makkelijk onderverdelen? En welke vragen passen maar bij één leerling?
- Bedenk nu de volgorde van de vragen.
Vind je het nog niet zo gemakkelijk hoe je moet beginnen?
Bekijk nog eens dit voorbeeld.
- Interview je klasgenoten
- Achter elke vraag komt een verwijzing of de naam van een klasgenoot.
- Het eindproduct is een determineertabel waarin elke leerling van alle andere te onderscheiden is, na zo min mogelijk vragen. Zorg dat de verschillende stapjes in de tabel goed van elkaar te onderscheiden zijn.
Beoordeling
Overleg met je docent waar de opdracht op wordt beoordeeld.
Er kan gelet worden op:
- Juiste volgorde van vragen
- Lay out en afwerking
- Samenwerking