Eindopdracht: Leengedrag jongeren
Deze opdracht maakt onderdeel uit van de opdrachten in het concept Ruilen over tijd.
Ruilen over tijd gaat over het in de tijd naar voren halen van geld, wat je in de toekomst verwacht te verdienen. Of het gaat over het uitstellen van bestedingen, waardoor je in de toekomst meer kunt besteden.
Ruilen over tijd gaat dus over sparen en lenen.
Werk samen met een klasgenoot.
Lees eerst de volgende tekst.
Leengedrag jongeren
Jongeren lenen gemakkelijk. Spaarde je vroeger een tijdje voor iets wat je graag wilde hebben, tegenwoordig is deze 'calvinistische aanpak' achterhaald.
Wil je iets kopen waar je eigenlijk geen geld voor hebt, dan leen je het toch gewoon? Het is dus niet zo verrassend dat de meeste jongeren schulden maken om vooral luxegoederen te kunnen kopen.
De top 4 redenen om geld te lenen voor jongeren:
- brommer of scooter
- mobiele telefoon
- kleding
- vakantie
De meeste jongeren lenen het geld bij hun ouders of bij hun vrienden, maar een lening bij de bank of rood staan komt ook geregeld voor.
|
Jullie brengen het leengedrag van jongeren in beeld. Hoe? Dat mogen jullie zelf kiezen.
Bedenk samen een eindproduct waarmee je het leengedrag van jongeren in beeld kunt brengen.
Maak een collage van advertenties die te maken hebben lenen.
Of maak een spel over het leengedrag van jongeren.
|
Een collage bestaat uit knipsels die op een ander papier geplakt zijn en samen een nieuwe afbeelding vormen.
|
|
|
Een spel is een creatieve manier om informatie te presenteren. Een deel van de lesstof verwerk je in een spel en door deze te spelen onthoud je de kennis beter. Er zijn veel verschillende soorten spellen waarin je informatie kunt verwerken. Denk bijvoorbeeld aan ganzenbord, memory, galgje, een kaartspel, een dominospel, enzovoorts.
|
|