{Score}/{MaxScore}

Eindopdracht B: Brief schrijven

In deze eindopdracht schrijf je samen met een klasgenoot een brief over de oneerlijke verdeling van zoet water tussen de Palestijnen en Israël. Je leeft je in jongeren in die wonen in Israël of de Palestijnse gebieden.

Verdeel de rollen over de klas zodat er ongeveer van iedere groep evenveel briefschrijvers zijn: een jongere uit Israël, een jongere van de Westelijke Jordaanoever en een jongere uit de Gazastrook.
Schrijf aan een leeftijdgenoot in Nederland een brief of een uitgebreide e-mail waarin je uitlegt hoe de situatie met water in jouw gebied is.
In de gereedschapskist kun je aanwijzingen vinden voor het schrijven van een brief.

Hoe gaan jullie te werk?

Behandel in je brief de volgende onderwerpen:

  1. Vertel of je veel of weinig water hebt en hoe je aan je water komt.
  2. Vergelijk jouw situatie met hoe andere mensen in de regio aan water komen.
  3. Leg uit waarom het moeilijk is om het water in jouw regio eerlijk te verdelen, maar dat jij wel een idee hebt hoe dat anders zou kunnen.

Je kunt de volgende informatie gebruiken:

  • De Grote Bosatlas.
  • De tekst over Conflict over water in de Jordaan (Stap 3).
  • Onderstaande tabel met daarin de hoeveelheid kubieke meter water (m³) per jaar in Israël en de Palestijnse gebieden.
    WaterbronHoeveelheid water in miljoenen m³ per jaar
    Meer van Kinneret (ook wel: Meer van Tiberias)700
    Bergaquifers (noordelijk, westelijk en oostelijk)370
    Kustaquifer320
    Andere bronnen410
  • Een schema met de aantallen inwoners (let op: dit zijn grove schattingen!)
    GebiedIsraëliërsPalestijnen
    Gazastrook-1.800.000
    Israël8.900.000-
    Westelijke Jordaanoever500.0002.300.000

 

Let op bij het schrijven van de brief:

  • Schrijf de brief aan een leeftijdgenoot: die moet goed kunnen snappen wat er aan de hand is.
  • De brief moet in totaal één A4'tje groot zijn.
  • Zorg dat je brief geen taal- of spelfouten bevat.

Beoordeling

Het eindproduct laten jullie beoordelen door jullie docent.
Bij de beoordeling let jullie docent op:

  • werkwijze:
    • Hebben jullie goed samengewerkt?
    • Hebben jullie allebei argumenten en oplossingen aangedragen?
    • Is door jullie voldoende gebruik gemaakt van de gegeven informatie over het onderwerp?
    • Is de brief gericht aan een leeftijdgenoot?
  • inhoud: komt in jullie brief tot uiting hoe waterschaarste kan leiden tot een conflict?
  • vorm: is de brief met zorg geschreven?
  • taalfouten: bevat de brief niet te veel taal- en spelfouten?

Brief schrijven

Een brief is een goede manier om aan iemand te laten weten wat je van een bepaald
onderwerp vindt of iemand te vragen om in actie te komen rond een bepaald onderwerp.

v1.12.0.0 Copyright © 2025 VO-next