Eindproduct
Je hebt acht opdrachten gemaakt waarin welvaart, armoede, rijkdom en welzijn de centrale begrippen zijn.
- Wat heb je nodig om te leven?
- Wat hebben welstand en leefbaarheid met elkaar te maken?
- Hoe zit het met verschillen in de leefomgeving? Doen die verschillen ertoe als het gaat om welvaart en welzijn?
- Hoe zit het met de verschillen in armoede en rijkdom binnen Europa?
Je hebt Nederland vergeleken met het rijke Verenigde Staten en met het arme Nigeria. Je hebt gelezen over voeding en voedselvoorziening. Hoe moeilijk is het om uit de armoede te komen? In ieder geval, armoede is een relatief begrip en het betekent niet overal hetzelfde.
In de eindopdracht gaat het vooral over de vraag wat WIJ kunnen doen aan extreme armoede. Het soort armoede dat honger veroorzaakt, kinderen weerhoudt van onderwijs en die ziekte en sterfte veroorzaakt.
Die armoede moet de wereld uit!
Hoe gaan jullie te werk?
Jullie werken in groepjes van drie of vier leerlingen.
Ieder groepje stelt een lijst op van vijf 'simpele' manieren die bijdragen aan armoedebestrijding.
Voor deze opdracht krijgen jullie ongeveer twee uur de tijd.
Voorbereiding
- Bekijk eerst de volgende video. In de video komen verschillende manieren aan bod om armoede aan te pakken.
Schrijf ze allemaal op en maak zo het begin van je lijst.
- 'EEN: armoede de wereld uit'
In Nederland zet het Nederlands Platform Millenniumdoelen zich in voor het behalen van de millenniumdoelen. Met de campagne 'EEN: armoede de wereld uit' wil het de Nederlandse regering aanmoedigen om zich maximaal in te zetten voor deze doelen.
Het platform is een samenwerkingsverband van meer dan 60 maatschappelijke en ontwikkelingsorganisaties zoals Cordaid, ICCO en Oxfam Novib.
Kijk rond op deze sites en zoek naar mogelijke acties en campagnes tegen armoede. Vul daarmee jullie lijst aan.
-
Wereldarmoededag
- 17 oktober is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot Wereldarmoededag. De dag om wereldwijd aandacht te besteden aan het probleem van de armoede. De komende jaren is zo’n dag misschien wel harder nodig dan ooit. Zeker is dat we het er niet bij moeten laten zitten.
Bekijk ook deze site en vul je lijstje aan.
In het volgende filmpje zeggen ze: You will make it happen!
-
Milleniumdoelstellingen
De millenniumdoelstellingen van de Verenigde Naties, waarvoor 189 landen hebben getekend, richten zich op het uitbannen van wereldwijde armoede. Er zijn acht concrete doelstellingen die gehaald moeten worden. Vanaf 2016 zijn deze doelstellingen vervangen door de 'Duurzame ontwikkelingsdoelen'.
Kijk op deze site om te kijken welke doelen het zijn en wanneer deze moeten worden gehaald.
Maak vervolgens je top 5. Belangrijk criterium daarbij moet zijn of je zelf mogelijkheden ziet om ermee aan de slag te gaan. Schrijf bij elk item op je lijst waar je het vandaan hebt, van welke organisatie?
De klassikale Top 5
Om erachter te komen welke manieren er gevonden zijn om armoede aan te pakken, lopen jullie alle lijstjes langs die in de klas zijn gemaakt.
Wordt een punt voor de tweede keer genoemd, dan zet je er een streepje achter. Als elke groep zijn lijstje heeft voorgelezen, weet je gelijk welke punten het vaakst zijn genoemd. Misschien heb je dan al de klassikale Top 5.
Zo niet, dan moet je nog even met elkaar in discussie.
Kom maar met goede argumenten waarom de ene methode jouw voorkeur krijgt boven de andere.
Klassikaal brengen jullie alle lijsten met manieren om de armoede te bestrijden terug tot één lijst met de vijf meest kansrijke manieren.
Daarna gaan jullie het gesprek aan of jullie een van die manieren kunnen ombouwen tot een echte campagne op wereldarmoededag, elk jaar op 17 oktober.
Wat denken jullie, is het een goed idee om samen een campagne op te zetten en ook in real life je steentje bij te dragen? Wat houdt je tegen?
Veel succes!
Beoordeling
De klassikale lijst zal worden beoordeeld door jullie docent. Hij of zij zal letten op:
-
inhoud: zijn de punten zorgvuldig gekozen? Zijn ze realistisch genoeg om uit te voeren?
Zullen de punten daadwerkelijk kunnen bijdragen aan het bestrijden van de armoede?
-
vormgeving: zijn jullie ideeën creatief en origineel?
-
taalfouten: bevat jullie klassikale lijst weinig of geen taalfouten?
Lever de eindopdracht hier in zodat de docent de eindopdracht kan nakijken