Eindopdracht B: Stripverhaal maken
Je weet nu waar de meeste stroom vandaan komt, hoe het wordt gemaakt en welke andere energiebronnen ervoor worden gebruikt. Gebruik die informatie voor een stripverhaal: 'De lange weg van de stroom'.
Maak het stripverhaal samen met een klasgenoot.
Jullie maken een kort stripverhaal over de herkomst van de stroom die je thuis gebruikt.
Bedenk een kort verhaaltje en bespreek welke tekeningen daarbij horen.
Spreek een werkverdeling af: wie maakt bijvoorbeeld de tekeningen en wie de teksten?
Je mag ook een stripverhaal maken met bestaande afbeeldingen. Bedenk het verhaal wel zelf.
‘De lange weg van de stroom’ kan beginnen bij het moment waarop je een stekker in het stopcontact steekt. Er komt stroom uit voor de pc, radio of wat voor apparaat ook. Volg het spoor van de elektriciteit terug. Van stroom naar plankton of naar uranium.
Je kunt het natuurlijk ook andersom doen.
Zorg ervoor dat het verhaal duidelijk maakt welke weg elektriciteit aflegt om bij jou thuis een lamp te laten branden.
Hoe je een stripverhaal maakt kun je zien in de gereedschapskist.
Klaar?
Bekijk je stripverhaal goed. Komt duidelijk tot uiting welke weg stroom aflegt?
Klopt het verhaaltje met de tekeningen?
Lever het stripverhaal in bij de docent.
Beoordeling
Bij de beoordeling let de docent op:
-
inhoud: vertelt het stripverhaal het hele verhaal over de lange weg die stroom aflegt?
-
vorm: zijn de plaatjes duidelijk en de teksten in of bij de plaatjes ook?
- taalfouten: bevatten de teksten in het stripverhaal niet te veel spel- en andere schrijffouten?
|
Met een stripverhaal kun je een kort verhaal in beeld brengen. Je maakt een combinatie van tekst en beeld door je verhaal uit te werken in tekeningen met tekstballonnen.
|
|