Tot slot
In deze opdracht laat je zien dat je de leerdoelen hebt bereikt.
In overleg met je docent kies je voor eindopdracht A of B.
Opdracht A
In groepjes.
Maak samen een model van een voedselweb. Hier zie je enkele voorbeelden van hoe je dat zou kunnen doen. Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk!
In het model moet zichtbaar zijn:
- de relaties binnen het voedselweb
- het aantal schakels
- de schakels die veel organismen bevatten
- de schakels die weinig organismen bevatten
- de rol van de zon
Spreek met je docent af op welke manier je werk wordt beoordeeld.

Opdracht B Ruimte voor de wolf?
In groepjes.

In maart 2015 bezocht een wolf vier dagen lang het noorden van Nederland. Dit was de eerste wolf in zo'n 150 jaar tijd die Nederland bezocht waarvan men zeker was dat het echt om een wolf ging. De tweede zekere wolf werd in het najaar van 2016 in Beuningen in Twente gezien.
Gebruik je kennis uit dit blok en geef antwoord op de volgende vragen:
- In welke gebieden kan de wolf in Nederland leven en waarom juist daar?
- Welke rol heeft de wolf in het voedselweb?
- Waardoor is het aantal wolven dat in Nederland zou kunnen leven beperkt?
- Hoeveel wolven zouden er volgens wetenschappers in Nederland kunnen leven?
- Welke gevolgen zou het voor mensen hebben als wolven zich voor altijd in Nederland zouden vestigen?
Bronnen die je kunt gebruiken:
Maak met de informatie en presentatie voor je klasgenoten. Bepaal in welke vorm jullie de presentatie gaan geven. Gebruik hierbij eventueel de hulp uit de gereedschapskist.