{Score}/{MaxScore}

Wat ga ik doen?

Activiteiten
De activiteiten in deze opdracht dragen bij tot het volgende leerdoel:
Je beschrijft kenmerken van een ontwikkelingsgebied en situatie van de bewoners.

Aan de slag
Stap Activiteit
Stap 1 en Je leert over de scheidingslijn tussen arme en rijke landen. Je bekijkt een video en maakt samen met een klasgenoot een woordspin over 'Arm of rijk'.
Stap 2 Je leert dat een laag gemiddeld inkomen per hoofd bevolking een kenmerk is van een ontwikkelingsland. Je bekijkt een lijst van inkomens per land en beantwoordt er vragen over.
Stap 3 Je leert een ander kenmerk: bevolkingsgroei. Dit houdt verband met slechte gezondheidszorg. In de opdracht verklaar je de bevolkingsverschillen tussen Angola en Nederland aan de hand van twee diagrammen.
Stap 4 Je leert dat het kenmerk monocultuur te maken kan hebben met grote schuld. In de opdracht zie je dat verband door zinnen in de juiste volgorde te zetten.
Stap 5

en

Je gaat op internet op zoek naar nog twee kenmerken. Je bespreekt de kenmerken met een klasgenoot.
Afronding
Onderdeel Activiteit
Begrippen De begrippen hebben te maken met kenmerken van ontwikkelingslanden.
Eindopdracht A Kies je voor eindopdracht A: dan maak je de toets.
Eindopdracht B Is Zuid-Afrika wel/geen ontwikkelingsland? Je doet onderzoek naar een aantal punten en brengt een verslag uit voor een krantenartikel.
Terugkijken Terugkijken op de opdracht.

Tijd
Voor deze opdracht heb je ongeveer 3 lesuren nodig.

v1.12.0.0 Copyright © 2025 VO-next