Niet ingelogd
Je bent niet ingelogd. Antwoorden en resultaten worden slechts tijdelijk opgeslagen.
Dit is een keuzepagina
Je bepaalt zelf, of in overleg met je docent, of je de oefeningen op deze pagina wel of niet maakt. Als je keuzepagina overslaat, wordt de score niet meegenomen in de voortgang. Dit is ook zichtbaar voor je docent.
Ga je deze keuzepagina maken?
Project A: Reading
I'm a mobile phone addict and I'm not sure if I'm proud
You are going to read a text about phone addiction.
Je gaat een tekst lezen over mobiele telefoons.
- First read the text.
- Do the exercise.
Read the text.
Lees de tekst.
So there I am blabbing away on my mobile phone for what seems like five minutes and a friend taps me on the shoulder and says, "Seriously, dude, you've been on that thing for over an hour."
Suddenly I realised that I had indeed been on the phone for over an hour and I'm not sure why -- it wasn't like I had anything particularly interesting to say to the person I was talking to.
Two weeks later I get my phone bill and I realise I had spent over £80 that month. That's right -- nearly halfway to getting myself a Wii.
I wouldn't have thought much about it after I got over the initial shock, but then I read a press release from Carphone Warhouse, stating that one in three 16 to 24 year-olds wouldn't give up their mobile for £1m. Yes, a million pounds. Am I one of these phone addicts who would refuse hard cash for the pleasure of using a mobile and paying £80 a month to a network operator? Oh no -- I am.
Source: by Andrew Lim, June 25, 2007 5:02 AM PDT
|
You have just read the confession of a phone addict.
Do the exercise.
Je hebt nu de tekst over de bekentenis van een telefoonverslaafde gelezen.
Maak de oefening.
Kies het juiste antwoord.
Hoelang heeft de auteur op zijn telefoon gekeken?
Kies het juiste antwoord.
Wat kost een Wii?
Kies het goede antwoord.
Volgens de tekst één op de drie 16-24 jarigen ........
Kies het goede antwoord.
De auteur ziet zichzelf als iemand die......
Evaluation Reading
Hoe vond jij deze opdracht gaan?
Geef bij elk onderdeel aan hoe jij vond dat het ging.
Onderdeel
|
Goed
|
Voldoende
|
Onvoldoende
|
Woordenschat
|
Je beheerst alle eenvoudige woorden om een briefje, e-mail of eenvoudige tekst te kunnen begrijpen.
|
Je beheerst de meest noodzakelijke woorden om een briefje, e-mail of eenvoudige tekst te kunnen begrijpen.
|
Je beheerst niet voldoende woorden om een briefje, e-mail of eenvoudige tekst te kunnen begrijpen.
|
Zinsbouw en grammatica |
Ik kan de werkwoordsvormen en zinnen goed herkennen en begrijpen. |
Ik kan genoeg zinnen en werkwoordsvormen herkennen. Ik begrijp sommige zinnen en werkwoordvormen. |
Ik kan werkwoordsvormen en zinsopbouw niet goed herkennen en begrijpen. |
Tekstinzicht |
Je kunt de opbouw en grote lijn goed zien. Je kunt ook de betekenis van onbekende woorden makkelijk afleiden uit de context. |
Je kunt de opbouw en de grote lijn van een tekst vrij goed zien, maar je kunt zelden de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context. |
Ik zie de opbouw en grote lijn van de tekst niet helemaal en kan de betekenis van onbekende woorden niet afleiden uit de context. |
Tempo van lezen |
Je kunt vlot en makkelijk doorlezen. Je begrijpt alles wat er staat. Je kunt de volledige tekst tot in alle details doorlezen. |
Je hebt vaak al voldoende leestempo om redelijk wat van wat je leest te begrijpen. Je kunt de volledige tekst globaal doorlezen. |
Je hebt te veel tijd nodig om alles volledig te kunnen doorlezen. Wat je leest begrijp je niet helemaal. |
Leesstrategie |
Je kunt naar de grote lijn van een tekst kijken en daarna naar de details. Vooraf gebruik je de indeling, de plaatjes en voorkennis (wat je al van het onderwerp af weet).
|
Je kunt met gebruik van de indeling, plaatjes en voorkennis (wat je al weet van het onderwerp) met moeite de grote lijn in de tekst bekijken. Je vertaalt nog te veel zinnen zonder verband te zien. |
Je begrijpt niet goed hoe je de tekst moet aanpakken en begint woord voor woord te lezen. Je maakt te weinig gebruik van voorkennis (wat je al weet van het onderwerp).
|