{Score}/{MaxScore}

Stap 2: Het aanbod van een product

Bedrijven (producenten) zijn de aanbieders van producten.

Om te kunnen blijven bestaan is het nodig dat bedrijven winst maken.
De bedrijven zullen alleen producten aanbieden als de verkoopprijs hoger is dan de inkoopprijs.

Soms kan een bedrijf de prijs van een product helemaal zelf vaststellen, maar vaker zal hij bij het vaststellen rekening houden met zijn concurrenten.
Zijn er heel veel concurrenten, dan heeft de aanbieder zelf weinig invloed op de prijs.

Hoeveel producten een bedrijf aanbiedt, hangt dan af van de prijs.
Meestal geldt dat als de prijs stijgt, de ondernemer meer producten zal aanbieden.

Beantwoord de volgende vragen.

Aanbod van producten

Vergelijk de volgende twee bedrijven: een supermarkt en vijfsterren restaurant.

Welk bedrijf zal bij het vaststellen van de prijs meer rekening moeten houden met zijn concurrenten? Bedenk ook waarom.

 

Aanbodlijn

In de grafiek zie je een aanbodlijn.

In de aanbodlijn is het verband tussen:
- de prijs van een product en
- de gevraagde hoeveelheid van dat product weergegeven.

Op de verticale as zie je de prijs.

Op de horizontale as de gevraagde hoeveelheid.


Je ziet dat de aanbodlijn stijgt.

Vul 'hoog' of 'laag' in.

- Bij een lage prijs is de gevraagde hoeveelheid .

- Bij een hoge prijs is de aangeboden hoeveelheid .

v1.12.0.0 Copyright © 2025 VO-next