{Score}/{MaxScore}

Stap 3: Prijs- en productpromotie

De vijfde P in het marketingbeleid is de P van promotie.
Bestudeer (nogmaals) de pagina 'Promotie' van het onderdeel marketingmix.

Kennisbank  Marketingmix


Doe de oefeningen.

Prijs- en productpromotie

Hieronder staan 11 reclame-uitingen.
Geef aan of het gaat om prijspromotie of productpromotie.

Drie halen, twee betalen.
Deze week € 2,- goedkoper.
Iets duurder, stuk lekkerder.
Niet goed, geld terug.
Tijdelijk 20% meer inhoud.
Van € 75,- voor € 69,-.
Zolang de voorraad strekt.
Met goud bekroond.
Tijdens de uitverkoop 25% korting.
Ter kennismaking € 5,- korting.
Waar voor je geld.

 

​Controleer je antwoorden. Heb je alle antwoorden goed?
Zijn er antwoorden waarover je zou kunnen discussiëren?

Promotie

Bij prijspromotie is het belangrijk dat de ondernemer de reactie van de concurrent goed inschat.
Een prijsactie die klanten bij een concurrent weglokt, kan gemakkelijk leiden tot een prijzenoorlog.

  1. Wat wordt bedoeld met een prijzenoorlog?
  2. Leg uit waarom een prijzenoorlog voor alle ondernemers nadelig kan zijn.

Bedrijven gebruiken in al hun reclameboodschappen vaak dezelfde slagzin.
Bijvoorbeeld: 'AH blijft op de kleintjes letten', 'Heerlijk, helder Heineken' of 'Nike, just do it'.

  1. Schrijf nog drie slagzinnen op.
  2. Waarom werken veel bedrijven steeds met dezelfde slagzin?

Soms is reclame erop gericht nieuwe klanten te winnen.
Reclame kan ook als doel hebben om bestaande klanten vast te houden.

  1. Geef een voorbeeld van een reclame-uiting die erop gericht is nieuwe klanten te winnen.
  2. Veel supermarkten hebben een spaarzegelsysteem.
    Leg uit waarom dit een uitstekend middel is om klanten vast te houden.

v1.12.0.0 Copyright © 2025 VO-next