{Score}/{MaxScore}

Stap 1: Prijs

De vierde P in het marketingbeleid is de P van prijs.
Bestudeer (nogmaals) de pagina 'Prijs' van het onderdeel marketingmix.

Kennisbank  Marketingmix


Doe de oefeningen.

Prijs verhogen of verlagen?

Soms lijkt het wel of een ondernemer alle vrijheid heeft om de prijs van een product te verhogen of te verlagen.
Dat is niet helemaal waar.

  1. Schrijf drie zaken op waar een ondernemer rekening mee moet houden bij het vaststellen van de verkoopprijs van zijn producten.

Soms verkoopt een winkelier een product onder de kostprijs.

  1. Waarom verkoopt een winkelier een product liever niet onder de kostprijs?
  2. Waarom zal een winkelier soms toch producten onder de kostprijs verkopen?

Van inkoop- naar verkoopprijs

Max Wenting is eigenaar van een rijwielzaak.
De verkoopprijs van een bepaald merk fiets berekent hij op de manier hieronder.

Inkoopprijs€ 185,-
Bedrijfskosten€   65,-  +
 _______
Kostprijs€ 250,-
Winstopslag 30%€   75,-  +
 _______
Prijs zonder btw€ 325,-
Btw 21%€   68,25  +
 _______
Verkoopprijs€ 393,25

 

a. Ga na of de berekening klopt.

b. De berekende verkoopprijs is niet de prijs waarvoor de fiets in de winkel komt te staan.
Wentink besluit de fiets voor € 399,- te koop te zetten. Waarom zal hij dat doen?

v1.12.0.0 Copyright © 2025 VO-next