{Score}/{MaxScore}

Stap 3: SOA stoelendans

De klas wordt verdeeld in twee groepen.
Groep 1 heeft 5 leerlingen. Groep 2 heeft 6 leerlingen.
Beide groepen gaan aan een kant van de ruimte staan met een bord.
Beide groepen kiezen 2 SOA-raders. Zij gaan achter hun bord staan.

Van elke groep gaan 3 leerlingen zitten op de stoelen (in een kring).
Elke van deze leerlingen krijgt een SOA-kaartje .
Maak een kopie van het werkblad in je eigen omgeving (Bestand - Een kopie maken...) of download het werkblad (Bestand - Downloaden als).
Dat betekent dat deze leerlingen zijn besmet met een SOA.

Nu staat nog 1 leerling in het midden van de kring.

Wat ga je doen?
Eén leerling begint met het benoemen van één van de kenmerken van zijn SOA, de manier van behandelen, de manier van beschermen.
Je doet dit met een zinnetje, zoals:

  • Ik heb een Soa… en heb enorm veel last van pijn bij het plassen…
  • Ik heb een Soa… en moet hierdoor veel rusten…
  • Ik heb een Soa… en had mij veel beter kunnen beschermen door het gebruiken van een condoom…
  • enzovoort
  • Elke leerling die hetzelfde symptoom heeft, doet nu zijn best om op een andere stoel te zitten. Dit betekent dus een stoelwissel!
  • Als de besmette leerling iets noemt in het zinnetje dat niemand met hem deelt, dan moet hij de plaats in het midden innemen. Als iemand zijn stoel verliest, komt die ook in het midden terecht.
  • De persoon die in het midden staat moet zo vlug mogelijk een lege stoel zien te bemachtigen.
  • De SOA-raders raden ondertussen zo vlug mogelijk wie met welke SOA is besmet.
    Dus goed opletten!
  • Op het moment dat de eerste SOA-raders alles denken geraden te hebben stopt de stoelendans.
    Je krijgt 2 punten per goed antwoord en 3 extra punten voor de groep die het eerste is.

Wissel daarna de rollen om binnen de groepen. De winnaar is de groep met de meeste punten.

v1.12.0.0 Copyright © 2025 VO-next