Stap 3: Determineertabel
Een determineertabel van klasgenoten
De meeste docenten zijn niet heel erg goed in het onthouden van namen van de leerlingen.
Hoe handig zou het dus voor docenten zijn dat er een determineersleutel zou zijn voor de klas!
Met een paar simpele vragen kan de docent achter de naam van elke leerling komen.
Je gaat samen met een klasgenoot zelf zo’n determineertabel maken van alle leerlingen uit jouw klas.
Om een determineertabel te maken moet je goed kijken naar objectieve kenmerken van je klasgenoten.
Objectieve kenmerken zijn kenmerken die vast staan en dus niet een eigen persoonlijke mening zijn, zoals aardig of dom.
Bekijk je klasgenoten eens goed en bedenkt de eerste vraag van je determineertabel.
Je moet bij de eerste vraag op zoek gaan naar een eigenschap die ongeveer de helft van je klasgenoten wél heeft, en de andere helft niet.
Bijvoorbeeld: “Heeft de leerling blauwe ogen?” Of: “Draagt de leerling een bril?”
Ook bij vraag twee ga je op zoek naar een eigenschap die ongeveer de helft van de overgebleven groep wél heeft en de andere helft van de overgebleven groep niet heeft.
Zo ga je door tot je elke klasgenoot hebt gehad!
Klaar? Test of je determineertabel werkt door iemand in de klas te halen die geen enkele naam kent.
Een docent, of een leerling uit een andere klas bijvoorbeeld.
Komt hij met behulp van jouw tabel achter de naam van je klasgenoot?
Bekijk ook eens hoe andere groepjes hun tabel hebben gemaakt.
Is deze heel anders dan jouw tabel?