Warning! Working on a production database in a development environment!

Thema Grenzen en identiteit

Het thema Grenzen en identiteit is ontwikkeld op basis van de Inhoud-Leerdoelspecificatie onderbouw havo/vwo aardrijkskunde:

  • SLO Leerdoelen

    Kern: Grenzen en identiteit

    Subkern 1: Cultuur
    Inhoud1: Voorkomen van verschillende culturen op verschillende schaalniveaus

    Subkern 2: Grenzen
    Inhoud1: Relatie tussen cultuur en identiteit

    Subkern 3: Europa
    Inhoud1: Omgaan met grenzen
    Inhoud2: De betekenis van Europa en de Europese Unie

Opbouw thema

A Inleiding thema
Aan het eind van de inleiding weten leerlingen:
- wat de leerdoelen van het thema zijn;
- uit welke opdrachten het thema bestaat.

B Opdrachten thema
In het thema vinden de leerlingen de zeven opdrachten + een extra opdracht:

Titel Tijd
Westers cultuurgebied 2 uur
Cultuur en identiteit 3 uur
Cultuur en geloof 2 uur 
Grenzen 3 uur
Europa 2 uur
Omgaan met grenzen 2 uur
Polen in Nederland 2 uur
Extra: Wereldgodsdiensten 2 uur
  • Opbouw
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan op de belevingswereld van de leerling
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afsluiting
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken


C Afsluiting thema
Het thema wordt afgesloten met het maken van een kwartetspel. Het kwartetspel moet uit minimaal 24 kaarten bestaan:

  • 2 setjes van 4 kaarten die passen bij het begrip ‘cultuur’,
  • 2 setjes van 4 kaarten bij het begrip ‘grenzen’ en
  • 2 setjes van 4 kaarten bij de begrippen ‘Europa’ en de ‘Europese Unie’.

Introductievideo van YouTube

<< Terug