{Score}/{MaxScore}

Stap 2: Het aanbod van een product

Bedrijven (producenten) zijn de aanbieders van producten.
Om te kunnen blijven bestaan is het nodig dat bedrijven winst maken.
De bedrijven zullen alleen producten aanbieden als de verkoopprijs hoger is dan de inkoopprijs.
Soms kan een bedrijf de prijs van een product helemaal zelf vaststellen.
Maar vaker zal hij bij het vaststellen rekening houden met zijn concurrenten.
Zijn er heel veel concurrenten, dan heeft de aanbieder zelf weinig invloed op de prijs.

Hoeveel producten een bedrijf aanbiedt, hangt af van de prijs.
Meestal geldt dat als de prijs stijgt, de ondernemer meer producten zal aanbieden.

Aanbod van een product

Beantwoord de volgende vragen:

  1. Bekijk de twee bedrijven: supermarkt PLUS en vijfsterren restaurant Lekker.
    Wie zal bij het vaststellen van de prijs meer rekening moeten houden met zijn concurrenten? Bedenk ook waarom.

In de grafiek hiernaast zie je een zogenaamde aanbodlijn.
Op de verticale as zie je de prijs. Op de horizontale as de gevraagde hoeveelheid.

  1. Probeer een klasgenoot uit te leggen waarom de lijn stijgt.

v1.12.0.0 Copyright © 2025 VO-next