Niet ingelogd
Leuk dat je aan de slag gaat. Je kunt hier gewoon oefenen. Dat mag iedereen.
Maar je bent niet ingelogd, dus je gegevens worden niet opgeslagen.
Doet je school mee, dan kun je hier inloggen.
Stap 4: T-rex
Onderzoekers van Naturalis en het Black Hills Institute hebben in Montana, Amerika een prachtig skelet van een Tyrannosaurus rex opgegraven.
Het skelet verbergt een schat aan informatie over het leven van 67 miljoen jaar geleden.
Hoe ontstaat zo’n fossiel? En hoe graaf je een dino op?
Bekijk de video's:
Het skelet van de T.rex is een geweldige vondst. Meer dan de helft van alle botten zijn gevonden! Maar een museum laat natuurlijk het liefste een compleet skelet zien.
- Vergelijk het skelet van een mens met het skelet van een dinosauriër.
Welke botten hebben zo wel mensen als dinosauriërs?
- Zien de botten er hetzelfde uit?
- Wat zou een museum doen als ze een paar botten van een skelet missen?
Werk nu verder in twee- of drietallen.
Verdeel de onderstaande vragen en ga op zoek naar de antwoorden. Maak gebruik van de gegeven bronnen.
Maak met elkaar een presentatie met afbeeldingen waarin jullie de vragen beantwoorden.
Spreek met je docent af wanneer jullie kunnen presenteren en voor wie.
T-rex
Beantwoord nu de volgende vragen:
a Wat is een fossiel?
b Hoe ontstaat een fossiel?
c Worden er van dinosauriërs ook wel eens andere lichaamsdelen gevonden dan botten?
d Wat gebeurt er met een dier als hij geen fossiel wordt?
e Wat kan er gebeurd zijn met de botten die de onderzoekers niet hebben gevonden?
f Wat kunnen de botten van T. rex de wetenschappers vertellen?
g Er leefden nog meer soorten dinosauriërs op aarde.
Zoek de name en afbeeldingen van minstens twee andere soorten.
h Welk voedsel aten deze dinosauriërs?
i Zijn deze dinosauriërs producenten, consumenten (planteneters of vleeseters) of reducenten?