Niet ingelogd
Leuk dat je aan de slag gaat. Je kunt hier gewoon oefenen. Dat mag iedereen.
Maar je bent niet ingelogd, dus je gegevens worden niet opgeslagen.
Doet je school mee, dan kun je hier inloggen.
Stap 2: Evolutie in praktijk
Bekijk de videos over Darwin en de evolutietheorie:
Je werkt bij deze opdracht in viertallen (2 x 2).
Per tweetal bestudeer je een artikel en beantwoord je de bijbehorende vragen.
Wissel daarna de informatie en de antwoorden op de vragen uit.
Evolutie in praktijk: groepje 1
Groepje 1
Lees het artikel Slakken in IJsselmeerpolders evolueren razendsnel .
Maak een kopie van het werkblad in je eigen omgeving (Bestand - Een kopie maken...) of download het werkblad (Bestand - Downloaden als).
a In het artikel gaat het over de tekening en kleur van de huisjes van de tuinslak.
Wordt de tekening bepaald door genotype, door fenotype of door beiden?
b Welke milieufactor(en) bepaalt vooral dit uiterlijk?
c Is deze factor een biotische of een a-biotische factor?
d Welke biotische factoren worden er in het artikel genoemd?
e Zijn de slakken met verschillende huisjes verschillende soorten of verschillende rassen? Leg je antwoord uit.
f Leg uit dat slakken met lichtgele/roze kleur de meeste overlevingskans hebben in de op de open vlaktes in de IJsselmeerpolders.
g Hoe noem je het proces dat hier plaatsvindt?
Evolutie in praktijk: groepje 2
Groepje 2 - deel A
Lees het artikel Vitamine (D)onker .
Maak een kopie van het werkblad in je eigen omgeving (Bestand - Een kopie maken...) of download het werkblad (Bestand - Downloaden als).
a Welke twee factoren worden er in het artikel genoemd als bron van de verandering van huidskleur?
b Welk voedsel is rijk aan vitamine D?
c In welke voedingsmiddelen komt vitamine D ook voor?
d Welke kleur huid kan het beste Vitamine D maken (bij evenveel zonlicht)?
e Welke kleur huid is het beste beschermd tegen zonlicht?
f Wat is het gevaar van te veel zonlicht?
Evolutie in praktijk: groepje 2 - deel B
g Het proces van de evolutie van de huidskleur staat hier met een aantal zinnen uitgelegd. Zet de zinnen in de juiste volgorde.
Er treedt een mutatie op in een van de genen die huidskleur, bepalen.
Er worden kinderen geboren met een lichte huidskleur.
De volgende generaties hebben er steeds meer mensen een lichte huid.
Mensen komen wonen in Europa Hier is weinig zon.
Mensen krijgen gebrek aan vitamine D en krijgen ziekten.
Mensen trekken nog verder naar het noorden. De hoeveelheid zonlicht neemt af.
Mensen eten minder vis, meer vlees en granen.
De kinderen met de lichte huidskleur worden niet ziek, zij krijgen zelf gezonde kinderen.
De kinderen met donkere huidskleur, worden vaker ziek en krijgen steeds minder kinderen.